کد مطلب:1589 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:262

کسانی که از تصرف در مال خود ممنوعند


2260- بـچه ای كه بالغ نشده شرعا نمی تواند در ذمه یا در مال خود تصرف كند , هر چند در كمال تمییز و رشـد بـاشد , و اذن ولی در این باب فایده ای ندارد , ولی در مواردی تصرف بچه صحیح است , از آن جمله خرید و فروش چیزهای كم قیمت , چنان كه در مساله ( 2090 ) گذشت و هم چنین وصیت او برای ارحام و نـزدیـكانش چنانكه در مساله ( 2706 ) خواهد آمد و نشانه بلوغ در دختر تمام شدن نه سال قمری است و در پسر یكی از سه چیز است : اول روییدن موی درشت در زیر شكم بالای عورت .



دوم بیرون آمدن منی .



سوم تمام شدن پانزده سال قمری بنابر مشهور.



2261- بـعـیـد نیست كه روییدن موی درشت در صورت و پشت لب علامت بلوغ باشد ولی روییدن مو در سـینه و زیر بغل و درشت شدن صدا و مانند اینها نشانه بالغ شدن نیست , مگر انسان به واسطه اینها به بالغ شدن یقین كند.



2262- دیـوانـه نـمـی تـوانـد در مـال خود تصرف كند و هم چنین مفلس یعنی كسی كه از جهت مطالبه طلبكاران از طرف حاكم شرع از تصرف در مال خود ممنوع است .



بدون اجازه طلبكاران نمی تواند در آن تصرف كند و هم چنین سفیه یعنی كسی كه مال خود را در كارهای بیهوده مصرف می كند , بدون اجازه ولی , نمی تواند در مال خود تصرف نماید.



2263- كـسـی كـه گـاهی عاقل و گاهی دیوانه است , تصرفی كه در موقع دیوانگی در مال خود می كند صحیح نیست .



2264- انـسـان مـی تـواند در مرضی كه به آن مرض از دنیا می رود هر قدر از مال خود را به مصرف خود و عیال و مهمان و كارهای كه اسراف شمرده نمی شود برساند , و نیز اگر مال خود را به قیمتش بفروشد , یا اجـاره دهـد اشـكال ندارد ولی اگر مثلا مال خود را به كسی ببخشد , یا ارزانتر از قیمت معمول بفروشد , چنانچه مقداری را كه بخشیده یا ارزانتر فروخته به اندازه ثلث مال او یا كمتر باشد تصرف او صحیح است , و اگر بیشتر از ثلث باشد , در صورتی كه ورثه اجازه بدهند صحیح است , و اگر اجازه ندهند تصرف او در بیشتر از ثلث باطل می باشد.